Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka lomu Stöffel v Enspelu
Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Fotka

Tunel Pokratického potoka


Spodní konec tunelu se noří do temných vod Labe - při vyšším stavu vody tunel tvoří na soutoku malý a strašidelný sifon.
Spodní konec tunelu se noří do temných vod Labe - při vyšším stavu vody tunel tvoří na soutoku malý a strašidelný sifon.

Pokratický potok pojmenovaný po obci Pokratice (dnes součást města Litoměřic) protéká od severu z Českého středohoří západně od centra města Litoměřic), ve kterém se vlévá do Labe.

Pod městem prochází potok soustavou na sebe navazujících podzemních tunelů z různého období (nejstarší pravděpodobně pochází z 1. poloviny 19. století) a materiálů - z cihel, kamene i betonu. Celková délka mírně klikatého podzemního toku je asi 920 m s dvojím krátkým přerušením po stranách bývalého železničního mostu nedaleko východního portálu zrušeného tunelu pod Litoměřicemi.

Tunel je v celé délce průchozí s proměnným profilem podle doby vybudování daného úseku. Na jižním konci u soutoku s Labem se nachází hluboká část, kde tunel přímo vchází do vod řeky a za vyššího stavu zde dokonce tvoří nepříjemný sifon, který znesnadňuje odtok naplavenin lehčích než voda.

Do historické stoky ústily v minulosti další tunely, dnes již povětšinou zazděné. Zde se chodba lomí v tupém úhlu pod Labskou ulicí.
Do historické stoky ústily v minulosti další tunely, dnes již povětšinou zazděné. Zde se chodba lomí v tupém úhlu pod Labskou ulicí.
Tam, kde tvořží dno tunelu cihly pálené do žluta, vymlela voda za desítky let zajímavé produnice.
Tam, kde tvořží dno tunelu cihly pálené do žluta, vymlela voda za desítky let zajímavé produnice.
Pod bývalou železniční tratí vedoucí pod Litoměřicemi tunelem prochází potok kamenným mostem a na malou chvíli se vynořuje na světlo světa, aby vzápětí zase zmizel v klenuté stoce.
Pod bývalou železniční tratí vedoucí pod Litoměřicemi tunelem prochází potok kamenným mostem a na malou chvíli se vynořuje na světlo světa, aby vzápětí zase zmizel v klenuté stoce.
Místní děvčata pozorují ponurou hlubinu, ve které Pokratický potok prochází pod zrušenou železniční tratí i pod samotným městem.
Místní děvčata pozorují ponurou hlubinu, ve které Pokratický potok prochází pod zrušenou železniční tratí i pod samotným městem.
Dvakrát, vždy jen na pár metrů, se vody potoka ocitají pod širým nebem v chladné strouze mezi zdmi zadních zahrad, železničním mostem a městskými hradbami.
Dvakrát, vždy jen na pár metrů, se vody potoka ocitají pod širým nebem v chladné strouze mezi zdmi zadních zahrad, železničním mostem a městskými hradbami.
Na řadě míst ústily dříve do tunelu menší stoky nebo podzemní chodby. Toto je jedním z nich.
Na řadě míst ústily dříve do tunelu menší stoky nebo podzemní chodby. Toto je jedním z nich.
Rychlý proud vody (který by mohl vymílat dno) omezují kaskádovité stupně různé výšky, rozmístěné na několika místech ve štole.
Rychlý proud vody (který by mohl vymílat dno) omezují kaskádovité stupně různé výšky, rozmístěné na několika místech ve štole.
Spodní část tunelu je vystavěná z kamene a cihel.
Spodní část tunelu je vystavěná z kamene a cihel.
Nejzajímavějším místem na trase podzemního toku je podzemní most pod křižovatkou ulic Pekařské, Dómské, Jarošovy a Michalské, na místě, kde potok protékal pod bývalou Michalskou branou. Ta byla v roce 1839 zbourána a potok zaklenut do podzemní stoky.
Nejzajímavějším místem na trase podzemního toku je podzemní most pod křižovatkou ulic Pekařské, Dómské, Jarošovy a Michalské, na místě, kde potok protékal pod bývalou Michalskou branou. Ta byla v roce 1839 zbourána a potok zaklenut do podzemní stoky.
Postupně zaklenutý Pokratický potok na místě, kde jej před Michalskou bránou kdysi překonával kamenný most.
Postupně zaklenutý Pokratický potok na místě, kde jej před Michalskou bránou kdysi překonával kamenný most.
Pod a za ulicí Krupkou je potok veden v nudném betonovém korytě s čedičovým dnem.
Pod a za ulicí Krupkou je potok veden v nudném betonovém korytě s čedičovým dnem.
Občasné vývary je třeba překonávat pomocí kramlí zabetonovaných ve stěně tunelu.
Občasné vývary je třeba překonávat pomocí kramlí zabetonovaných ve stěně tunelu.
V dalším úseku má tunel tlamový profil zaklenutý elegantní řetězovkou.
V dalším úseku má tunel tlamový profil zaklenutý elegantní řetězovkou.
Do tunelu ústí také přepady z odlehčovacích komor městské kanalizace.
Do tunelu ústí také přepady z odlehčovacích komor městské kanalizace.
Místy se v tunelu tvoří nánosy naplavenin, díky poměrně vysokému sklonu jsou ale spíš vzácné.
Místy se v tunelu tvoří nánosy naplavenin, díky poměrně vysokému sklonu jsou ale spíš vzácné.
Severní portál tunelu Pokratického potoka.
Severní portál tunelu Pokratického potoka.
Severní portál tunelu Pokratického potoka mnoho krásy nepobral.
Severní portál tunelu Pokratického potoka mnoho krásy nepobral.
Zajímavější je protilehlý jižní portál bezejmenného potoka přitékajícího podzemím od Miřejovic, který slibuje také zajímavou podzemní cestu až na kraj města.
Zajímavější je protilehlý jižní portál bezejmenného potoka přitékajícího podzemím od Miřejovic, který slibuje také zajímavou podzemní cestu až na kraj města.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 2. 8. 2015 byl naposledy upraven dne 15. 8. 2017 a zobrazen celkem 13430×, naposledy dne 3. 5. 2024 v 8:25.

Texty na téma Tunel Pokratického potoka

Zpět | Nahoru

Tunel Botiče
Téma:
Tunel Botiče
Tunel Botiče je podzemní stavba provádějící dolní část toku potoka Botiče z Nuslí pod Vyšehradem k soutoku s řekou Vltavou v Praze. Tunel postavený v průběhu…
Tunel Palavy pod Blanskem
Téma:
Tunel Palavy pod Blanskem
Přestože ve spojení s Blanskem se doslechnete o podzemí především přírodním - krasovém, nabízí toto mladé město, které je dnes prakticky úplně bez historic…
Podzemní továrna Richard
Téma:
Podzemní továrna Richard
Podzemní továrna Richard byla budována v letech 1944 a 1945 na západním okraji Litoměřic jako prostor pro zbrojní výrobu - především tankové motory, naváděcí…
Podzemí
Téma:
Podzemí
Podzemí přirozené i lidmi vyhloubené. Jeskyně, štoly, sklepy, chodby, bunkry, tunely a nádrže. Nejvíce článků je zatím na stránce Brněnské podzemí, al…
Litoměřický tunel
Téma:
Litoměřický tunel
Název tunelu: Litoměřický Evidenční číslo: ? Délka: 350 m Trať: Lysá nad Labem – Ústí nad Labem (072) Úsek: Litoměřice dol…
Litoměřice
Téma:
Litoměřice
leží v v ORP v nadmořské výšce m. V roce zde žilo obyvatel. má katastrální území o rozloze ha.Seznam železničních zastávek a stanic na katastruLitomě…
Tunel Křtinského potoka
Téma:
Tunel Křtinského potoka
Ačkoliv je Křtinský potok známý především svým několikakilometrovým a dodnes docela neprobádaným podzemním tokem skrze labyrint krasových jeskyní nad Býčí …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: